| Meldpunt voor de consument Afdrukbare versie   |  Laatst bijgewerkt op 
    22.06.2016 
 
  
 Het meldpunt van het FAVV is bestemd voor consumenten.  Het meldpunt behandelt elk jaar 
    duizenden vragen en klachten.
 In 2015 heeft het meldpunt 
    3.372 klachten 
    ontvangen, wat 15 % minder is dan in 2014. Deze daling is voornamelijk te verklaren doordat dierenwelzijn sinds 1 januari 2015 onder de bevoegdheid van de Gewesten valt en niet meer onder deze van het FAVV. Ook  het aantal klachten in verband met het rookverbod is verminderd. De klachten hebben voornamelijk te maken met 
    de hygiƫne van lokalen en  personen (1.191 klachten in 2015), mogelijke voedselvergiftigingen 
    (838) en productie- en bewaarmethodes van 
    levensmiddelen (866). Iedere klacht leidt tot een 
    onderzoek door de betrokken Provinciale Controle-Eenheid 
    (PCE). 
 |