|  | Meldpunt voor de consument  Afdrukbare versie   |  Laatst bijgewerkt op 
    19.06.2017 
 
  
 Het meldpunt van het FAVV is bestemd voor consumenten.  Het meldpunt behandelt elk jaar 
    duizenden vragen en klachten.
 
 In 2016 heeft het meldpunt 
    3.652 klachten 
    ontvangen, wat 3,2 % minder is dan in 2015. Daar waar in 2015 een grote daling van het aantal klachten werd vastgesteld ten opzichte van het voorgaande jaar, is dit verschil in 2016 kleiner. In 2016 werd er dan ook geen enkele wijziging van de bevoegdheden van het FAVV doorgevoerd, terwijl dit in 2015 wel het geval was (cfr. verschuiving bevoegdheden dierenwelzijn sinds 01/01/2015). Het aantal rokersklachten is wel opnieuw afgenomen.
 
 De klachten hebben voornamelijk te maken met 
    de hygiƫne van lokalen en  personen (1.073 klachten), productie- en bewaarmethodes van 
    levensmiddelen (951) en mogelijke voedselvergiftigingen 
    (892). Iedere klacht leidt tot een 
    onderzoek door de betrokken Provinciale Controle-Eenheid 
    (PCE).
 |  |