|
|
Ten dienste van |
Ten dienste van |
Internationale |
Inspecties | gezondheid, CVTI |
Monsternemingen en analyses |
Controles bij invoer |
Fraude- bestrijding |
|
Ten dienste van de consumenten![]() ![]() De consument blijft centraal staan in het beleid van het FAVV. De controleprogramma’s zijn er op gericht om de risico’s voor de consument in het traject voorafgaand aan de aankoop zo klein mogelijk te houden. Eenmaal een levensmiddel in handen van de consument is, krijgt de consument zelf ook een deel van de verantwoordelijkheid. Het is dan ook belangrijk dat de consument over alle aspecten die te maken hebben met voedselveiligheid geïnformeerd en gesensibiliseerd wordt. In 2018 weerspiegelen de cijfers goed het communicatiebeleid van het FAVV: nog dichter bij de consument staan en nog beter naar hem luisteren, onder andere via de sociale media. Productterugroepingen zijn sterk toegenomen in 2018 De aanzienlijke toename van het aantal meldingen naar de consument over producten die door agrovoedingsbedrijven worden teruggeroepen, toont des te meer aan hoeveel belang het Voedselagentschap hecht aan het verstrekken van de juiste informatie aan de consument. Hetzelfde geldt voor meldingen naar de consument wanneer er iets ontbreekt op het etiket, zoals het ontbreken van de verwijzing naar de aanwezigheid van een allergeen in een levensmiddel. Bovendien is het FAVV van mening dat, wanneer een bedrijf niet snel genoeg communiceert over het terugroepen van een product naar de consument en de pers, dit een overtreding is een sanctie het gevolg zal zijn. Het doel is duidelijk: de consumenten doeltreffend informeren, vooral wanneer er een risico is voor de gezondheid. Communicatie naar de consumenten in cijfers
|
|