| Distributie van levensmiddelen  Afdrukbare versie   |  Laatst bijgewerkt op 
    18.06.2019 
 
 
 
 
 Groothandel levensmiddelen
 
 Hieronder wordt verstaan: de inkoop van melk, de inkoop van rauwe melk door een operator bij een producent, de inkoop, opslag, verpakking en/of groothandel in levensmiddelen (groenten, fruit, granen, aardappelen...).
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne | 934 | 88,3 |  
      | Autocontrolesysteem | 616 | 94,5 |  
      | Traceerbaarheid | 843 | 90,7 |  
      | Fytosanitaire controle | 155 | Niet van toepassing |  
      | Nevenproducten van levensmiddelen | 75 | 100 |  
      | Totaal (inspecties ‘fytosanitaire controle’ niet inbegrepen) | 2.468 | 91,0 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 152 |  
      | PV's | 90 |  
      | Inbeslagnemingen | 36 |  
      | Procedures voor opschorting of intrekking erkenning | 4 |  
      | Andere | 1 |  
      | Totaal | 283 |  De inspectieresultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2017. In 2018 worden betere resultaten behaald voor de controles op het “Autocontrolesysteem”.
 
 
 
 Slagerijen
 
 Hieronder vallen de ambulante en niet-ambulante slagerijen, met inbegrip van de slagerijen die een toelating hebben om de wervelkolom te verwijderen (in het kader van de BSE-bestrijding).
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole | 1.208 | 50,2 |  
      | Traceerbaarheid | 947 | 83,0 |  
      | Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie | 902 | 87,4 |  
      | Totaal | 3.057 | 71,3 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 421 |  
      | PV's | 238 |  
      | Inbeslagnemingen | 36 |  
      | Tijdelijke sluitingen | 8 |  
      | Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator | 3 |  
      | Andere | 11 |  
      | Totaal | 717 |  De resultaten zijn minder goed dan in 2017.
 
 De meest voorkomende zware non-conformiteiten in de slagerijen hadden betrekking op:
 
  de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (33,8% in geval van mondelinge overdracht en 16,9% in geval van schriftelijke overdracht);  
   het ontbreken van de analyse van het jaarlijks verplicht monster van gehakt of vleesbereiding op basis van gehakt vlees (23,3%); en   
   de onvoldoende properheid van de oppervlakken in contact met levensmiddelen (20,5%). 
 
 
 Viswinkels
 
 Hieronder vallen de ambulante en niet-ambulante detailhandelszaken van visserij- en aquacultuurproducten.
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole | 217 | 57,6 |  
      | Traceerbaarheid | 150 | 84,7 |  
      | Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie | 150 | 72,7 |  
      | Totaal | 517 | 69,8 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 89 |  
      | PV's | 30 |  
      | Inbeslagnemingen | 9 |  
      | Tijdelijke sluitingen | 1 |  
      | Andere | 3 |  
      | Totaal | 132 |  De resultaten voor de inspecties van de scopes “Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole” en “Traceerbaarheid” zijn minder goed dan in 2017.
 
 De meest voorkomende zware non-conformiteiten in de viswinkels hadden betrekking op:
 
  de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (36,1% in geval van mondelinge overdracht en 10,9% in geval van schriftelijke overdracht);   
   de onvoldoende properheid van de oppervlakken in contact met levensmiddelen (13,3%); en  
   het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (11,7%).
   
 
 Bakkerijen
 
 Hieronder vallen de niet-ambulante detailhandelszaken van brood en patisserie.
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole | 1.088 | 42,3 |  
      | Traceerbaarheid | 834 | 82,6 |  
      | Totaal | 1.922 | 59,8 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 435 |  
      | PV's | 229 |  
      | Inbeslagnemingen | 18 |  
      | Tijdelijke sluitingen | 12 |  
      | Procedures voor opschorting of intrekking erkenning | 5 |  
      | Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator | 1 |  
      | Andere | 10 |  
      | Totaal | 710 |  Deze resultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2017 behalve voor de inspecties m.b.t. de “Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole” die minder goed zijn.
 
 De vaakst voorkomende zware non-conformiteiten bij detailhandelaars van bakkerij- en banketbakkersproducten hadden betrekking op:
 
 
  de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (45,2 % in geval van mondelinge overdracht en  27,0% in geval van schriftelijke overdracht);   
   onvoldoende netheid van oppervlakten die in contact komen met levensmiddelen (17,4 %); en   
   de niet-naleving van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen ( 15,9 %).
   
 
 Overige detailhandel
 
 Hieronder vallen de overige ambulante en niet-ambulante detailhandelszaken, met inbegrip van automatenwinkels en hun beheerders, distributiecentrales en voedselbanken.
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole | 5.569 | 62,1 |  
      | Traceerbaarheid | 3.642 | 84,6 |  
      | Totaal | 9.211 | 71,0 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 1.920 |  
      | PV's | 748 |  
      | Inbeslagnemingen | 171 |  
      | Tijdelijke sluitingen | 13 |  
      | Procedures voor opschorting of intrekking erkenning | 6 |  
      | Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator | 17 |  
      | Andere | 29 |  
      | Totaal | 2.904 |  Over het algemeen zijn de resultaten minder goed dan in 2017.
 
 Bij de ambulante detailhandelszaken waren de resultaten voor "Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole" het minst goed. De meest voorkomende zware non-conformiteiten hadden betrekking op:
 
 
  de afwezigheid van allergeneninformatie die aan de klant word gecommuniceerd of onjuiste of onvoldoende informatie (41,9% in geval van mondelinge overdracht en 19,6% in geval van schriftelijke overdracht);
   het ontbreken van voorzieningen voor het wassen van de handen met stromend water en/of vloeibare zeep en/of een hygiënisch handdroogsysteem (27,1%);
   het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (14,7%); en   
   het niet respecteren van de warmteketen (5,1%).
   |