| Distributie van levensmiddelen  Afdrukbare versie   |  Laatst bijgewerkt op 
    27.04.2020 
 
 
 
 
 Groothandel levensmiddelen
 
 De onderstaande tabellen geven de resultaten weer van de controles die bij de groothandelaren in levensmiddelen zijn uitgevoerd; dit betreft ook de inkoop van rauwe melk door een onderneming bij een producent, alsook de inkoop, opslag, verpakking en/of groothandel van plantaardige producten (groenten, fruit, granen, aardappelen...) die voor menselijke consumptie bestemd zijn.
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne | 1.256 | 88,7 |  
      | Autocontrolesysteem | 933 | 95,8 |  
      | Traceerbaarheid | 1.176 | 91,2 |  
      | Fytosanitaire controle | 161 | Niet van toepassing |  
      | Nevenproducten van levensmiddelen | 93 | 100 |  
      | Totaal (inspecties ‘fytosanitaire controle’ niet inbegrepen) | 3.458 | 91,8 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 221 |  
      | PV's | 99 |  
      | Inbeslagnemingen | 35 |  
      | Procedures voor opschorting of intrekking erkenning | 3 |  
      | Andere | 5 |  
      | Totaal | 363 |  De inspectieresultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2018.
 
 
 Slagerijen
 
 Hieronder vallen de ambulante en niet-ambulante slagerijen, met inbegrip van de slagerijen die een toelating hebben om de wervelkolom te verwijderen (in het kader van de BSE-bestrijding).
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole | 1.320 | 49,5 |  
      | Traceerbaarheid | 1.097 | 80,8 |  
      | Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie | 1.066 | 86,6 |  
      | Totaal | 3.483 | 70,7 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 489 |  
      | PV's | 246 |  
      | Inbeslagnemingen | 49 |  
      | Tijdelijke sluitingen | 8 |  
      | Procedures voor opschorting of intrekking erkenning | 2 |  
| Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een ander bedrijf | 1 |  
  | Andere | 7 |  
      | Totaal | 802 |  De inspectieresultaten zijn gelijkaardig aan deze in 2018.
 
 De meest voorkomende zware non-conformiteiten in de slagerijen hadden betrekking op:
 
  de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (29,4% in geval van mondelinge overdracht en 17,6% in geval van schriftelijke overdracht);
de onvoldoende properheid van de oppervlakken die in contact komen met levensmiddelen (24,2%); en
het ontbreken van de analyse van het jaarlijks verplicht monster van gehakt of vleesbereidingen op basis van gehakt vlees (19,4%).
 
 
 Viswinkels
 
 Hieronder vallen de ambulante en niet-ambulante detailhandelszaken van visserij- en aquacultuurproducten.
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole | 247 | 61,1 |  
      | Traceerbaarheid | 163 | 81,0 |  
      | Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie | 166 | 70,5 |  
      | Totaal | 576 | 69,4 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 87 |  
      | PV's | 48 |  
      | Inbeslagnemingen | 17 |  
      | Tijdelijke sluitingen | 1 |  
      | Andere | 2 |  
      | Totaal | 155 |  De inspectieresultaten zijn gelijkaardig aan deze in 2018.
 
 De meest voorkomende zware non-conformiteiten in de viswinkels hadden betrekking op:
 
	de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (30,9% in geval van mondelinge overdracht en 13,2% in geval van schriftelijke overdracht);
de onvoldoende properheid van de oppervlakken die in contact komen met levensmiddelen (14,9%); en
het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (7,1%).
 
 
 Bakkerijen
 
 Hieronder vallen de niet-ambulante detailhandelszaken van brood en patisserie.
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole | 1.069 | 46,3 |  
      | Traceerbaarheid | 854 | 84,0 |  
      | Totaal | 1.923 | 63,0 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 423 |  
      | PV's | 190 |  
      | Inbeslagnemingen | 22 |  
      | Tijdelijke sluitingen | 16 |  
      | Andere | 2 |  
      | Totaal | 653 |  Deze resultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2018.
 
 De vaakst voorkomende zware non-conformiteiten bij detailhandelaars van bakkerij- en banketbakkersproducten hadden betrekking op:
 
 
de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (38,8% in geval van mondelinge overdracht en 23,9% in geval van schriftelijke overdracht);
onvoldoende netheid van oppervlakten die in contact komen met levensmiddelen (18,6%); en
de niet-naleving van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (15,4%).
 
 
 Overige detailhandel
 
 Hieronder vallen de overige ambulante en niet-ambulante  detailhandelszaken, met inbegrip van automatenwinkels en hun beheerders,  distributiecentrales en voedselbanken.
 
 Inspectieresultaten
 
 
  
    
      |  | Aantal checklists | Gunstige checklists (%) |  
      | Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole | 5.554 | 63,0 |  
      | Traceerbaarheid | 3.712 | 85,4 |  
      | Totaal | 9.266 | 72 |  Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
 
 
  
    
      |  | Aantal maatregelen |  
      | Waarschuwingen | 1.812 |  
      | PV's | 778 |  
      | Inbeslagnemingen | 280 |  
      | Tijdelijke sluitingen | 19 |  
      | Procedures voor opschorting of intrekking erkenning | 11 |  
      | Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een ander bedrijf | 15 |  
      | Andere | 20 |  
      | Totaal | 2.935 |  De inspectieresultaten zijn gelijkaardig aan deze van 2018.
 
 Bij de ambulante detailhandelszaken waren de resultaten voor "Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole" het minst goed. De meest voorkomende zware non-conformiteiten hadden betrekking op:
 
 
de afwezigheid van allergeneninformatie die aan de klant word gecommuniceerd of onjuiste of onvoldoende informatie (30,8% in geval van mondelinge overdracht en 22,3% in geval van schriftelijke overdracht);
 het ontbreken van voorzieningen voor het wassen van de handen met stromend water en/of vloeibare zeep en/of een hygiënisch handdroogsysteem (25,8%);
het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (18,9%);
Een gebrekkige persoonlijke hygiëne en/of het dragen van ongeschikte of vuile kledij (5,5%).
 |