www.favv.be     |   Activiteitenverslag 2023 HOME
FR   |   NL



Primaire productie Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 02.07.2024

Plantaardige productie

Dierlijke productie
Houden van landbouwdieren
Slachthuizen
Slachten op de productieplaats
Visserij
Aquacultuur




Plantaardige productie

Hieronder vallen landbouwbedrijven (groenten, fruit, akkerbouwgewassen, kiemgroenten, …), sierteeltbedrijven, tuinaannemers, loonwerkers voor land- en tuinbouw, behandelaars, herstellers en producenten van houten verpakkingen (ISPM-15), plantentuinen, bossen en groene zones, boomkwekerijen alsook exploitanten die gewasbeschermingsmiddelen importeren voor eigen gebruik.

Inspectieresultaten
Aantal
checklists
Gunstige
checklists (%)
Basisscope 1.454 95,9
Infrastructuur, inrichting en hygiëne 2.472 98,7
Traceerbaarheid 2.782 97,7
Fytosanitaire controle 793 Niet van toepassing
Thematische scope fytosanitaire controle 3.528 Niet van toepassing
Gewasbeschermingsmiddelen 2.872 90,6
Thematische scope gewasbeschermingsmiddelen 103 85,4
Totaal (inspecties ‘fytosanitaire controle’ niet inbegrepen) 9.683 95,4





Dierlijke productie

PFAS

Slechts 4 van de 370 stalen van levensmiddelen die in het kader van de controle op PFAS in de voedselketen werden genomen, overschreden de geharmoniseerde Europese normen die sinds 1 januari 2023 van kracht zijn.

In 2023, met de inwerkingtreding van de nieuwe Europese limieten, analyseerde het FAVV verschillende levensmiddelen van dierlijke oorsprong op hun PFAS-gehalte: 123 monsters van vlees van verschillende diersoorten, 41 van eetbaar slachtafval, 105 van vis, 44 van schaal- en schelpdieren, 12 melkmonsters en 45 monsters van eieren.

De officiële steekproef omvatte 319 monsters, waarvan slechts één monster van Noordzeegarnalen als niet-conform wordt beschouwd.

Het FAVV nam ook 45 monsters in gekende risicozones voor PFAS-verontreiniging, en 6 monsters in bedrijven die in 2021 en 2022 werden gecontroleerd, wat destijds niet-conforme resultaten zou hebben opgeleverd als de Europese normen al van kracht waren geweest. Twee runderkarkassen en één monster van eieren waren niet-conform.

Het FAVV heeft telkens de nodige maatregelen getroffen, d.w.z. de onmiddellijke start van een traceerbaarheidsonderzoek en, indien dat nog mogelijk was, de blokkering van de producten. Er werden ook maatregelen genomen bij bedrijven die overigens het voorwerp uitmaken van een specifieke opvolging.

De resultaten van deze controles zijn bemoedigend, vooral omdat PFAS geen acute effecten op de gezondheid heeft. Alleen significante en langdurige blootstelling aan PFAS kan een impact hebben op de gezondheid van de consument.

In 2024 blijft het FAVV-controles uitvoeren op PFAS in levensmiddelen in België.

Soort controle Matrix Aantal analyses Aantal NC % Conformiteit
Steekproefsgewijze controles Vlees 89 0 100
Slachtafval 40 0 100
Vis 105 0 100
Schaal-en schelpdieren 44 1 97,7
Eieren 41 0 100
Totaal   319 1 99,7
Controles in risicozones Vlees 34 2 94,1
Slachtafval 1 0 100
Eieren 4 1 75,0
Melk 12 0 100
Totaal   51 3 94,1

Meer weten?
Resultaten FAVV-analyses op PFAS in 2023 zijn geruststellend: slechts 4 niet-conforme stalen op een totaal van 370




Houden van landbouwdieren

Hieronder vallen de houders van dieren (runderen, varkens, schapen, geiten, pluimvee…).

Aantal beslagen en dieren
2023
Runderen Beslagen 22.032
Dieren 2.341.179
Varkens Beslagen 6.752
Plaatsen voor zeugen 426.090
Plaatsen voor mestvarkens 4.794.551
Schapen Beslagen 25.549
Dieren 224.398
Geiten Beslagen 11.721
Dieren 221.576
Hertachtigen Beslagen 2.041
Dieren 9.763
Pluimvee Beslagen 3.967
Plaatsen voor legkippen 10.840.378
Plaatsen voor braadkippen 43.917.519
Plaatsen voor fokpluimvee 3.287.357
Konijnen Beslagen 61
Paarden Dieren 297.855

Inspectieresultaten
Aantal
checklists
Gunstige
checklists (%)
Basisscope 777 95,5
Infrastructuur, inrichting en hygiëne 5.886 97,7
Traceerbaarheid 5.972 75,1
Dierengezondheid 3.728 95,6
Geneesmiddelen en diergeneeskundige bedrijfsbegeleiding 5.749 90,2
Thematische scope documentaire controle 1 100
Thematische scope leveringsverbod 80 100
Thematische scope melkautomaat 30 100
Totaal (inspecties ‘fytosanitaire controle’ niet inbegrepen) 22.223 89,3




Slachthuizen

Hieronder vallen de slachthuizen voor runderen, varkens, schapen en geiten, paarden, pluimvee, konijnen, gekweekt wild en loopvogels, alsook het “warm vervoer” van vlees van varkens, schapen, geiten en runderen.

Keuring
Alle dieren moeten voor en na het slachten worden onderzocht tijdens de keuring. De keuring bestaat uit twee delen: ante- en postmortemkeuring. Tijdens de antemortemkeuring worden levende dieren onder meer gecontroleerd op tekenen van ziekten die op de consument kunnen worden overgedragen. Tijdens de postmortemkeuring wordt gecontroleerd of het karkas voedselveilig is. De bedoeling van de keuring is vooral de volksgezondheid te beschermen tegen vlees dat abnormaliteiten vertoont.

Voor een aantal ziekten worden specifieke onderzoeken verricht: karkassen van varkens en éénhoevigen worden onderzocht op de aanwezigheid van trichinen (rondwormen) en runderkarkassen worden onderzocht op de aanwezigheid van cysticercen (larvale tussenstadia van lintwormen). De keuring wordt meestal uitgevoerd door een zelfstandige (officiële) dierenarts die in opdracht van het FAVV werkt.

Naast de keuring zelf voert de officiële dierenarts ook controles uit op de voedselketeninformatie (VKI), het gespecificeerd risicomateriaal (maatregelen tegen de gekkekoeienziekte) en andere bijproducten, laboratoriumtests, de hygiënische werkwijze, de infrastructuur en de autocontrole. Als een inbreuk wordt vastgesteld op het vlak van dierenwelzijn dan worden de gewesten, die voor dit aspect bevoegd zijn, hiervan op de hoogte gebracht.

Gekeurde karkassen In beslag genomen karkassen
Runderen 458.472 3.247 (0,10%)
Kalveren 316.188 307 (0,10%)
Varkens 9.382.681 21.059 (0,22%)
Paarden 1.420 5 (0,35%)
Schapen 75.483 74 (0,10%)
Geiten 34.718 156 (0,45%)
Gevogelte 304.924.581 3.328.698 (1,09%)
Konijnen 2.159.538 40.215 (1,86%)
Gekweekte hertachtigen 881 0 (0%)
Loopvogels 11 0 (0%)

De belangrijkste redenen voor afkeuring van dieren in het slachthuis waren in 2023:
  • gestorven dieren (dood aangevoerd);
  • pathofysiologische veranderingen;
  • een gegeneraliseerde ziekte.

Naast de werkzaamheden uitgevoerd door de zelfstandige dierenartsen met opdracht - die permanent aanwezig zijn tijdens de slachtactiviteiten - worden er ook inspecties uitgevoerd door inspecteur-dierenartsen van het Agentschap.

Inspectieresultaten
Aantal
checklists
Gunstige
checklists (%)
Basisscope 347 74,9
Thematische scope infrastructuur, hygiëne en proces 142 97,2
Erkenning uitvoer 10 100
Thematische scope gespecificeerd risicomateriaal 119 97,5
Thematische scope documentaire controle 153 85,6
Thematische scope warm vervoer voor toelating 1 100
Totaal 772 85,0

Details inspectieresultaten "Infrastructuur, inrichting en hygiëne" per type activiteit

Gunstige checklists (%)

Slachthuizen runderen 68,2
Slachthuizen varkens 80,6
Slachthuizen schapen en geiten 77,6
Slachthuizen konijnen 93,8
Slachthuizen gekweekt wild 66,7
Slachthuizen paarden 64
Slachthuizen pluimvee 76,5
Slachthuizen loopvogels 100




Slachten op de productieplaats

Hieronder valt het slachten van pluimvee, konijnen en gekweekt wild op het landbouwbedrijf.

Producenten van gevogelte of konijnen kunnen de toelating krijgen om kleine hoeveelheden eigen dieren te slachten op hun bedrijf. De verkoop van volledige karkassen mag slechts in kleine hoeveelheden gebeuren en uitsluitend aan de eindconsument, ofwel in de productieplaats ofwel op de lokale markt.

Loopvogels (struisvogels, nandoes…) en gekweekte hoefdieren (everzwijnen, reeën…) die niet kunnen worden vervoerd omwille van een risico voor de vervoerder of om redenen van dierenwelzijn, kunnen op de plaats van oorsprong in aangepaste lokalen worden geslacht waarbij het slachten onder hygiënische omstandigheden dient te gebeuren.

Inspectieresultaten
Aantal checklists Gunstige checklists (%)
Basisscope 17 94,1
Thematische scope dierlijke bijproducten 14 100
Thematische scope documentaire controle 5 100
Totaal 36 97,2




Visserij

Aanvoer visserijproducten
Overeenkomstig zijn controleprogramma voert het FAVV in de 3 Belgische visafslagen inspecties en monsternames uit. Het FAVV voert ook steekproefsgewijs controles uit op visserijproducten aangevoerd in de vismijnen: controles op de organoleptische kwaliteit en eventueel bijkomende analyses om de versheid of de aanwezigheid van schadelijke stoffen te beoordelen.

Net zoals in 2022 werden alle in 2023 gecontroleerde loten geschikt verklaard voor menselijke consumptie.

Aanvoer visserijproducten (kg)
Vismijn Nieuwpoort 237.582,30
Vismijn Oostende 6.331.494,11
Vismijn Zeebrugge 7.662.350,91
Totaal 14.231.427,32


Inspectieresultaten
Aantal
checklists
Gunstige
checklists (%)
Infrastructuur, inrichting en hygiëne 55 98,2
Autocontrolesysteem 3 100
Traceerbaarheid 55 100
Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie 3 100
Totaal 116 99,1




Aquacultuur

Hieronder vallen de locaties voor het tijdelijk onderbrengen van vissen en schaaldieren, zuiveringscentra en centra voor verzending van levende tweekleppige weekdieren, viskwekerijen (vis, schaaldieren), open voorzieningen (vis, schaal- en weekdieren), en het recreatief vissen.

Inspectieresultaten
Aantal
checklists
Gunstige
checklists (%)
Infrastructuur, inrichting en hygiëne 73 100
Autocontrolesysteem 13 100
Traceerbaarheid 71 100
Dierengezondheid 61 96,7
Geneesmiddelen en diergeneeskundige bedrijfsbegeleiding 49 100
Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie 13 100
Totaal 280 99,3
   
Onze missie is ervoor zorgen dat alle actoren van de keten aan de consument en aan elkaar een optimale zekerheid geven dat levensmiddelen, dieren, planten en producten die ze consumeren, houden of gebruiken, betrouwbaar, veilig en beschermd zijn, nu en in de toekomst.

ONZE SITES : - FAVV
- Wetenschappelijk Comité
- Foodweb
CONTACT :
- De woordvoerders
- Lokale controle-eenheden (LCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren


 
  Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen  |  Toegankelijkheidsverklaring  |  Ons cookiebeleid  |  Gebruiksvoorwaarden & disclaimer